Bunkry w Skrzynkach i guma | Ziutoslaw.bikestats.pl

avatar Ten blog rowerowy prowadzi Ziutoslaw z miasteczka Osiedle Niewiadów. Mam przejechane 3630.58 kilometrów w tym 0.00 w terenie. Jeżdżę z prędkością średnią 15.59 km/h i się wcale nie chwalę.

button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl

Nie mam rowerów...

Wykres roczny blog rowerowy Ziutoslaw.bikestats.pl

Bunkry w Skrzynkach i guma

Poniedziałek, 3 października 2011 · dodano: 23.03.2012 | Komentarze 3

Gdzieś w leśnej gęstwinie niedaleko miejscowości o dźwięcznej nazwie Skrzynki ukryte przed oczami ciekawskich zwiadowców historii znajdują się poniemieckie bunkry. Od dawna planowałem je odnaleźć, jednak dwie próby zakończyły się fiaskiem. Ale do trzech razy sztuka. Po kilku minutach błądzenia po leśnych duktach w oddali wśród drzew zamajaczyły ciemne kształty betonowych budowli.
Bunkry, a właściwie schrony bierne, zostały zbudowane w 1940 r. przez Niemców.
Według jednego z niemieckich opracowań w czterech typowych schronach 102V i sześciu barakach kwatery Askania Mitte III miały zostać zakwaterowane jednostki zabezpieczenia kwatery i sztab roboczy OKH (Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych). Lokalizację tych schronów można wiązać z pobliską fabryką amunicji w Niewiadowie, stacją przeładunkową w Zaosiu i odległymi o kilkanaście kilometrów składami materiałów wojennych w Regnach. Bunkry mogły być również zapleczem łączności radiowej dla znajdujących się kilkadziesiąt kilometrów dalej bunkrów kolejowych w kompleksie "Konewka - Jeleń". Po wojnie bunkry zostały wysadzone w ramach testowania skuteczności materiałów wybuchowych produkowanych w fabryce w Niewiadowie.

Leśna gęstwina © Ziutoslaw

Leśne bajoro © Ziutoslaw

Bazgroły na bunkrze © Ziutoslaw

Jeszcze więcej bazgrołów © Ziutoslaw

W drodze powrotnej złapałem gumę i z Małcza musiałem iść pieszo.

Kapliczka w Małczu © Ziutoslaw

Leśna kapliczka © Ziutoslaw